Epleterte med vaniljefyll


Epleterte med vaniljefyll
Oppskriften er hentet fra Trines matblogg.
Tertebunn:
300 g hvetemel
200 g smør
100 g melis
1 egg, sammenpisket

Eplefyll
4-5 røde epler, skåret i tynne båter
2 ss sukker
1 ss kanel
1-2 ss smør

Vaniljefyll
2 dl creme fraiche
2 egg
1/2 dl sukker
1 vaniljestang, frøene
skall av 1/2 sitron
2 ss sitronsaft + litt revet sitronskall

Tertebunn: Smuldre mel, melis og smør. Tilsett egget og rør det godt inn, til du får en fast deig. Form en pølse som er like lang som paiformen, og pakk deigen inn i plastfolie. La deigen hvile i kjøleskapet noen timer.

Skjær tynne skiver av deigpølsen på langs og dekk bunn og kanter i en smurt og strødd paiform. Prikk bunnen med gaffel. Forstek tertebunnen ved ca 200 grader i ca 15 min. til tertebunnen er gylden i kantene. La tertebunnen avkjøles i ca 15 min.

Vask eplene og fjern kjernehusene. Skjær eplene i tynne båter. Smelt smøret i en stekepanne, og stek eplebåtene sammen med sukker og kanel i noen min. til eplebåtene er myke. La eplebåtene avkjøes noen min. og ha dem deretter oppi terteskallet.

Visp sammen egg, creme fraiche, sukker og vaniljestang. Smak til med sitronsaft og litt revet sitronskall. Hell blandingen over eplene og stek kaken ved 200 grader midt i ovnen på vanlig over- og undervarme til kaken er ferdigstekt og vaniljefyllet har stivnet, ca 25-30 min.

Avkjøl kaken og server den lun med en god vaniljeis.

Kommentarer

Populære innlegg