Lun rakfisk med gressløksmør

Menyen skulle være litt julete uten å bruke de tradisjonelle julemenyene. Ikke er jeg spesielt erfaren på rakfisk heller, så jeg hadde bestemt meg for rakfisk til forret og jeg søkte på nettet etter en passende oppskrift, da fant jeg denne på NRK sine sider. Lise Finckenhagen er mester for denne. 4 porsjoner.

400 g rakfiskfilet, uten skinn og bein
1/2 dl fløte
150 g usaltet smør
2 ss finhakket sjalottløk
3 ss finhakket gressløk
1/2 sitron
kvernet pepper
syltede rødbeter og/eller stekte epleterninger til servering

Varm ovnen til 210 °C.
Ha sjalottløken i en liten kasserolle, tilsett fløten og kok opp. Visp inn 3-4 smørterninger. Når smøret har jevnet seg med fløten tilsetter du 3-4 smørterninger til mens du hele tiden visper. Fortsett slik til du har vispet inn alt smøret og sausen har fått en fyldig konsistens.
Hold sausen varm, men pass på så den ikke koker da kan den skille seg. Smak sausen til med noen dråper sitronsaft og kvernet pepper. Salt eventuelt svært forsiktig, husk det er mye salt i fisken.


Tilsett gressløken rett før servering
Skjær fisken i fire jevne stykker og legg dem på et smurt stekebrett. Varm rakfisken et par minutter i ovnen (fisken skal bli varm, men ikke bakt/stekt) og server med smørsaus.

Pynt med rødbete- og eplebiter. Vi pyntet med eplebiter og det smakte veldig godt.

Kommentarer

Populære innlegg