Rabarbra og jordbær a la tiramisu

Dette ble en dessert med komplikasjoner. Dessverre, min feil. Sliten og lite opplagt til matlaging burde jeg bare ha holdt meg til oppvaskbenken. Men, jeg ripper ikke opp slike blundere. Heldigvis var det noen som reddet misæren.
Oppskriften er hentet fra Dinmat.

6 porsjoner:
6 fingerkjeks
3 egg
160 g sukker
150 g mascarpone
250 g friske jordbær
2 ss sukker
250 g rabarbra

Rens rabarbraen og ta bort den ytterste hinnen på stilkene. Hakk i små biter og kok lett med 60 g sukker til rabarbraen er myk, ca 2 min. Avkjøl.

Skill eggene og pisk eggeplommene sammen med 100 g sukker til eggedosis. Pisk deretter inn mascarpone og rør glatt.

Pisk eggehvitebe til skummende grøt, ikke så lenge at den blir til marengs. Røres inn i eggeblandingen.

Brekk hver fingerkjeks i fire biter og legg neders i fine porsjonsglass, en kjeks til hver porsjon.
Hell rabarbraen over kjeksen, fordel den i glassene. Rens og del jordbærene, rør inn 2 ss sukker og fordel det i glassene.
Til slutt fordeles eggeblandingen på toppen av glasset.
La glassene stå kjølig, gjerne i kjøleskap, i minst en time før servering slik at smaken får satt seg.

Kommentarer

Populære innlegg